عکاسی = رنگ  و خطوط زیبا
عکاسی = رنگ  و خطوط زیبا

عکاسی = رنگ و خطوط زیبا

پیشینه جشن شب یلدا و رسم و رسوم آن

 

 

پیشینه جشن شب یلدا و رسم و رسوم آن

 

شب یلدا یا شب چله آخرین روز آذرماه، شب اول زمستان و درازترین شب سال است.ایرانیان باستان با باور اینکه فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلند تر شده و تابش نور ایزدی افزونی می یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می خواندند و برای آن جشن بزرگی برپا می کردند.
این جشن در ماه پارسی «دی» قرار دارد که نام آفریننده در زمان قبل از زرتشتیان بوده است که بعدها او به نام آفریننده نور معروف شد.
نور، روز و روشنایی خورشید، نشانه هایی از آفریدگار بود در حالی که شب، تاریکی و سرما نشانه هایی از اهریمن. مشاهده تغییرات مداوم شب و روز مردم را به این باور رسانده بود که شب و روز یا روشنایی و تاریکی در یک جنگ همیشگی به سر می برند. روزهای بلندتر روزهای پیروزی روشنایی بود، در حالی که روزهای کوتاه تر نشانه یی از غلبه تاریکی.

  ادامه مطلب ...

مدارس تهران چهارشنبه تعطیل می‌شود


مدارس تهران چهارشنبه تعطیل می‌شود

حسین کریمی معاون عمرانی استاندار تهران   در رابطه با تعطیلی مدارس شهر تهران در روز چهارشنبه اظهار کرد: متاسفانه به علت تداوم آلودگی هوا مانند چند روز گذشته هوای استان تهران در شرایط ناسالم قرار دارد، به همین علت همه مقاطع تحصیلی استان تعطیل خواهد بود.

وی ادامه داد: مصوبات استانداری مانند روزهای گذشته خواهد بود و مدارس تهران جز شهرستان‌های پردیس، دماوند و فیروزکوه تعطیل است و همچنین برگزاری تمامی مسابقات ورزشی در فضای باز ممنوع اعلام شد.

کریمی گفت: فعالیت تمام کارخانه‌های بتن، شن و ماسه و واحد‌های صنعتی و آلاینده فردا نیز متوقف شد.

فرمانده کل ارتش از پایگاه وحدتی بازدید کرد

فرمانده کل ارتش از پایگاه وحدتی بازدید کرد

امیر سرلشکر موسوی و هیئت همراه با حضور در پایگاه شکاری وحدتی دزفول از بخش های مختلف این یگان بازدید کردند.
به گزارش روابط عمومی نهاجا، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش در بازدید از پایگاه شکاری وحدتی که امیر سرتیپ نصیرزاده جانشین فرمانده نیروی هوایی وی را همراهی می کرد در بدو ورود ضمن حضور در یادمان شهدای این پایگاه به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.
وی در ادامه از گردان پروازی، گردان نگهداری،قسمت اورهال، قرارگاه سربازی و دیگر بخش های پایگاه بازدید کرد.
فرمانده کل ارتش همچنین ضمن دیدار چهره به چهره با کارکنان پایور و وظیفه، با آن ها گفت و گو کرد.

تعامل با ایران به نفع کل خاورمیانه است/ آمریکا به اجرای کامل برجام متعهد خواهد بود



به گزارش خبر فوری به نقل از خانه ملت؛ فدریکا موگرینی سه شنبه شب در پارلمان اروپا با اشاره به وضعیت ناآرامی ها در خاورمیانه و بیان اینکه 'ما شاهد یک جهان واقعا خطرناک در پیرامون خود هستیم' گفت: در این شرایط ، حفظ و اجرای توافق هسته ای با ایران یک 'ضرورت مطلق' است. خیلی ساده است؛ ما نمی توانیم از عهده تنشهای بیشتر در خاورمیانه و یک بحران دیگر اشاعه هسته ای برآییم. ما نمی توانیم اعتبار یک توافق چندجانبه مورد تایید یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را مخدوش کنیم و نمی توانیم توافقی را که وعده های خود را عملی کرده است از میان ببریم.موگرینی افزود: توافق با ایران ، ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای این کشور را تضمین می کند و این برای امنیت جمعی ما در اتحادیه اروپا ، در منطقه و فراتر از آن ، حیاتی است و اهمیت این مساله در زمانی که با بحران هسته ای کره شمالی رو به رو هستیم ، بیشتر هم می شود.

  ادامه مطلب ...

شناخت خدا

برای شناخت خدا دو راه مطمئن هست

1- راهی از درون که نزدیکترین راه است که همان فطرت است .

2- راهی از برون که کم روشنترین راه است که نگاه به موجودات کردن است .

راه درونی و فطری که فطرت نام دارد یعنی اینکه در سرشت و فطرت انسان خداشناسی نهاده شده به گونه ای که بدون نیاز به برهان و دلیل بالفطره خداشناس است ، همانطور که مقتضای طبیعت و نهاد موجود زنده احساس گرسنگی و تشنگی یا گرایش به محبت است فطرت در انسان به منزله غریزه در حیوان است که کارهای غریزی حیوان بدون تعلیم و تعلم است علم به وجود خدا هم همین گونه است .

اختلاف است که ادراک وجود خدا که فطری انسان است و در عمق جان او نهاده شده است

به واسطه مقدمه ای است که ادراک آن مقدمه برای نفس انسان بدیهی است و در حقیقت برای انسان فطری است ادراک همان مقدمه ، که امتناع وجود معلول بدون علت است و به واسطه همین مقدمه بدیهی است که انسان وجود باری تعالی را ادراک می کند .

-یا بدون نیاز به هیچ مقدمه ای ادارک بوجود خدا حاصل می شود.

قرائن و شواهد فراوانی نشان می دهد که براستی خداشناسی بدون نیاز به هیچ مقدمه ای در سرشت انسانی قرار دارد . ما اگر بخواهیم بدانیم که آیا چنین حس فطری در وجودمان هست از دو راه می توانیم تشخیص بدهیم : 1-اینکه خودمان شخصا و عملا دست به آزمایش در وجود خودمان بزنیم که از راه اشراقی است .

الف: انسان به خودی خود درک می کند در وقت گرفتاری فقط یک ملجا دارد و این همان ندای فطرت است که نزدیکترین راه به سوی خداست .

ب: انسان در زندگی دنبال سعادت در حرکت است و برای رسیدن به سعادت به اسبابی متوسل می شود و می کوشد که سبب را طوری انتخاب کند که مغلوب و مقهور نباشد ولی در دنیا سببی که مغلوب نشود جز خدا وجود ندارد پس انسان فطرتا دنبال خدا می گردد  بنابراین می توان گفت که خدا خواهی غریزی انسان است این یکی از مهمترین ادله برای اصول سه گانه توحید و نبوت و معاد است که از راه فطرت اثبات می شوند زیرا درک فطری که لازمه ساختمان انسان است هرگز خطا نمی کند چنانکه انسان در حال تشنگی خطا نکرده و سیرابی را تصور نمی کند و چون مسئله ای برای سیراب کردن انسان بنام آب وجود دارد انسان تشنه دنبال اوست بنابراین اگر سبب غیر مغلوبی در جهان نبود انسان دنبال او اونبود و بفکرش نمی رسید (توحید) و اگر آرامش و سعادت مطلقی نبود انسان طبعا جویای آن نبود (معاد) و اگر روشی دینی که از راه نبوت بما رسیده حق نبود خدا ست آن در درون انسان نبود انسان دنبال روش سالمی باشد (نبوت)          

گردآورنده : شهیدمنا شیخ مصطفی مرتضایی