عکاسی = رنگ  و خطوط زیبا
عکاسی = رنگ  و خطوط زیبا

عکاسی = رنگ و خطوط زیبا

برترین تصاویر پارالمپیک 2016

رقابت های المپیک 2016 ریو به پایان رسید.

تصویر تصاویر منتخب رقابت های المپیک 2016 (تصاویر)

 آنچه در ادامه می بینید منتخبی از تصاویر المپیک 2016 ریو است، رقابت هایی که بامداد دوشنبه به پایان رسید. حالا ریو خود را برای برگزاری پارالمپیک آماده می کند.

رسانه ای به نام عکس



رسانه ای به نام عکس

“عکس” پیام خود را با چنان تاثیری انتقال می دهد که ذهن را درگیر کرده، ایجاد کنش و واکنش می کند و زبان را به سکوت هدایت کرده و می گوید فقط مشاهده گر باش…

با مرور بر زندگی انسان اولیه و سیرتکاملی آن از جوانب مختلف می توان گفت که همواره دو راه ارتباط برقرار کردن برای انسان وجود داشته است: آوا (صدا، صحبت و موسیقی) و نشانه ( نمادها، هنر تجسمی ). این دو راه ارتباطی در تمام دوران زندگی انسان با نقطه اثرات مختلف موجب دگرگونی در ابعاد مختلف زندکی بشر بوده‌اند. فیزیک بدن انسان و قابلیت تغییر فرمی و همزیستی محیطی اش، از اولین نمادهای بصری فیزیکی است که انسان با استفاده از آن توانسته ارتباطی تصویری برای نشان دادن فکر، هدف و پیام برقرار سازد. اما تاثیر این روش محدود به همان لحظه بوده و در نتیجه انسان راهی دگر برای بیان خود خلق کرد که تصویر سازی نمادین اولیه بر روی دیوارهای غار و بیان موقعیت( فردی، اجتماعی و محیطی) را می توان شروع این راه دانست.

سیر تکامل فکری انسان به مرور زمان با آزمون، خطا و کسب تجارب مختلف، سطح زندگی و روابطی جدید را ایجاد کرد تا توان تاثیر گذاری و پذیری خود را ارتقا دهد و به ثبت برساند و خلق آثار تجسمی که ایده اولیه در ذهن انسان بود را به نمایش گذارد. ایجاد مکان زندگی، ابزار و ادوات، لباس و… موجب اجتماع و همزیستی و خلق سازه های فیزیکی و ایجاد حجم بصری شهری شد و در کنار این سیرتکاملی انسان، افرادی با نکته بینی خاص و کاربردی، زبان بصری را هدفمند کرده و به ثبت این سیرتکاملی همت گماشتند.

با مرور و دقت خاص به آثار برجا مانده از هنرمندان تجسمی مانند مجسمه سازی، نقاشی و… و در طول زندگی انسان می توان از زوایای مختلف به ریزترین زوایای زندگی انسان گذشته پی برد ( اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و…) و تنها به زیبایی شناسی بصری که المان اولیه هنر تجسمی هست اکتفا نکرد. پیشرفت روز افزون انسان در مراحل مختلف و سرعت این تغییرات موجب انقلابی فکری و در بعد صنعتی در قرن ۱۸ میلادی شد و چنان تاثیر گذار بود که خود جامعه انسانی با رویارویی ای که خود موجب آن بود مجبور شد روش فکری و نحوه زندگی خود را بازبینی کند و چهار چوب را تغییر دهد، در حالی که هنر تجسمی نیز نقش بسزایی در این مرحله داشت.  بنابراین طراحی صنعتی هدفمند و علمی نقش خود را نشان داد. این همجواری علم و هنر به خلق وسایل ارتباطی اجتماعی منجر شد .

انسان همواره به ثبت اثری که بتواند زمان ثبت را در خود به طور محفوظ داشته باشد فکر می کرد و هنرهای تجسمی نیز نمی توانست زمان را ثبت کند چون پالایش شده ذهن هنرمند بود. اینجا بود که لازمه ساخت ابزار ثبت واقعیت در زندگی انسان اهمیتش را نمایان ساخت. با تجربه های گذشته در هنر تجسمی و صنعت نوین ابزاری اختراع شد، دوربین اولیه. حاصل این دوربین، ثبت زمان خود و ماند گاری در دوران بعدی شد. ثبتی که با هر تکنیکی نور و سرعت را تنظیم می کند، ارزش زمانی واقعی خود را داراست و با دقت بیشتری فکر انسان را چالش میکشد.

این ثبت در دوران اولیه (عکس) با مخالفت های مختلفی در جامعه هنری رو به رو و حتی به مرز بی ارزشی سوق داده شد اما نمی توان تاثیر بصری واقعه زمانی را در این ثبت کتمان کرد. به مروز زمان خاصیت عکس در جامعه تاثیر گذاشت و کاربردش در علم، هنر، تفریح و…مشخص و نامحدود شد. عکس به عنوان زبان بصری ساده ولی واقعی و ماندگارچنان تاثیری بر روی بیننده داشت که زبان بصری متفکران دوران بعد انقلاب صنعتی نام گرفت و شروع به تاثیر در تمام زوایای زندگی انسان کرد که تاکنون نیز ادامه دارد. عکس حتی پا را فراتر گذاشت و به عنوان یک وسیله هنری نقش خود را در خلق آثار هنری و ارزشمند نشان داد. اکنون و در هزاره سوم تاریخ دوربین و ثبتش “عکس”، در تمام زوایای زندگی انسان نقش خود را حفظ کرده و ابزاری کاربردی و هدفمند محسوب می‌شود.

در حال حاضر یک عکس در هر ژانری و هر زمینه و با هر کاربردی که باشد می تواند از زوایای کاربردی مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد و به زمان ثبتش ( هنر، جامعه شناسی، فرهنگ، بوم شناسی و…) شناخت پیدا کرد. خلاصه بگویم عکس یک “رسانه” است. عکس پیام خود را با چنان تاثیری انتقال می دهد که ذهن را درگیر کرده، ایجاد کنش و واکنش می کند و زبان را به سکوت هدایت کرده و می گوید فقط مشاهده گر باش…بله، عکس آروزی بشر در ثبت “آن” بوده و حالا بشر به این آرزو رسیده است که زمان را ثبت کند.

نویسنده: کوروش پوربهزادی

منبع : http://www.honarland.ir

مردی اتریشی بود که بلندی ریش او به یک متر و نیم می رسید

هانس استینینگر، مردی اتریشی بود که بلندی ریش او به یک متر و نیم می رسید ولی همین ریش بلند، روزی زیر پایش گیر کرد، به زمین افتاد و گردنش شکست و جان داد.

تصاویر زیرخاکی و گمشده در تاریخ

حادثه منا و یاد شهید گرانقدر مهاجر الی الله مصطفی مرتضایی

فاجعه منا در ۲ مهر ۱۳۹۴ برابر با ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵ میلادی و ۱۰ ذیحجه ۱۴۳۶ قمری همزمان با عید قربان در مراسم رمی جمرات در «خیابان ۲۰۴» نزدیک تقاطع آن با «خیابان ۲۲۳»، در منطقهٔ منا،[۱] شهر مکه، عربستان سعودی رخ داد.[۲] ازدحام حجاج باعث کشته شدن دست‌کم ۲٬۲۳۶ نفر شد.[۳] هنوز آمار دقیق تلفات این حادثه رسماً اعلام نشده است. مقامات رسمی عربستان ۲ روز پس از وقوع حادثه تعداد جانباختگان را ۷۶۹ نفر اعلام کردند.[۴][۵][۶][۷] بر اساس مجموع آمار استخراج‌شده از گزارش‌های جداگانهٔ کشورها، تعداد فعلی جانباختگان ۲٬۴۳۱ نفر است.

تعداد جانباختگان ایرانی در این حادثه ۴۶۴ نفر اعلام شده[۸][۹][۱۰][۱۱] که تمامی مفقودان حادثه تا تاریخ ۱۶ دی ۱۳۹۴ شناسایی شدند و ۴۲ قربانی دیگر در قبورالشهدای مکه دفن شده‌اند.[۱۲][۱۳] در پی این حادثه، ۳ روز عزای عمومی توسط سید علی خامنه‌ای در ایران اعلام شد.[۱۴][۱۵][۱۶][۱۷] این حادثه منجر به برآشفتگی طایفه‌ای بین دو دشمن منطقه عربستان سنی و ایران شیعه شد که یکی از دلایل اساسی این برآشفتگی روابط، نا آرامی‌های خاورمیانه مانند جنگ داخلی سوریه و جنگ داخلی یمن بوده است.[۱۸][۱۹][۲۰] ایران با ۴۶۴ جانباخته، بیشترین کشتهٔ شناسایی‌شده را در آسیا داشته‌است.[۲۱][۲۲] بر اساس آمار به دست آمده، مالی با ۳۱۲، نیجریه با ۲۷۴، مصر با ۱۹۰، بنگلادش با ۱۳۷ و اندونزی با ۱۲۹ جانباخته پس از ایران بیشترین تلفات را داشته‌اند.

این واقعه مرگبارترین رویداد تاریخ حج است.[۲۳][۲۴][۲۵] واقعهٔ سال ۱۹۹۰ دیگر حادثه حج با بیش از هزار کشته بود که در آن ۱۴۲۶ زائر جان باختند. رویداد سال ۱۹۹۰ هم در مسیر رمی جمرات اتفاق افتاد. رمی جمرات چندین بار دیگر نیز چندصد کشته به‌جا گذاشته‌است؛ از جمله، در سال ۲۰۰۶ میلادی، بیش از ۳۶۰ نفر از حجاج بر اثر ازدحام جمعیت هنگام اجرای مراسم رمی جمرات کشته شدند.[۲۶] این واقعه در پی مذاکرات سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران با مسئولان عربستان، به دلیل "استمرار کارشکنی‌های دولت سعودی" منجر به لغو شدن سفر حج برای ایرانیان در سال ۱۳۹۵ شد.[۲۷][۲۸][۲۹]


--------------------------------------------------------------------


مقربان و اولیاء حق


اولیاء حق ابتدا خوف دارند آیه قرآن می فرماید : از شنیدن آیات قرآن لرزه بر اندام خاشعان از پروردگار می افتد ( و مو بر تنشان راست می شود ) سپس پوست و قلبشان ، برون و درونشان نرم و آماده پذیرش ذکر خدا می گردد و آرام و مطمئن می شود .

تَقشَعِرُّ مِنْهُ جُلودُ الذین یَخْشونَ رَبَّهُم ثُمَّ تلینَ جُلوُدُهُمْ وَ قُلوبُهُمْ الی ذِکرِالله .    زمر 23

تعشعر : ازماده قشعریره است در باب لغت معانی مختلفی برای آن ذکر کرده اند بعضی آن را به معنی جمع شدن پوست تن (حالتی که به هنگام ترس به انسان دست می دهد ) بعضی به معنی لرزشی که بر اندام در این هنگام می افتد و بعضی آن را به معنی راست شدن مو بر بدن دانسته اند آیه ترسیم جالب و زیبایی از نفوذ آیات قران در دلهای آماده دارد .

نخست : در آنها خوف و ترسی ایجاد می کند خوفی که مایه بیداری و آغاز حرکت است  ترسی که انسان را متوجه مسئولیت های مختلفش می سازد .

در مرحله بعد حالت نرمش و پذیرش سخن حق به او می بخشد و به دنبال آن آرامش می یابد.

این دو حالت که مراحل مختلف ومنازل ((سلوک الی الله )) را نشان می دهد کاملا قابل در ک است . آیات غضب و مقام انذار پیامبر دلها را به لرزه در می آورد و آیات رحمت به آن آرامش می دهد . اندیشه در ذات حق ومساله ابدیت و ازلیت و نامتناهی بودن ذات پاک او انسان را در وحشت فرو می برد که چگونه می توان او را شناخت اما مطالعه آثار و دلائل آن ذات مقدس در افاق و انفس به او نرمش و آرامش می بخشد . پس اولین مرحله کمال خوف است .

 

از آیاتی که می تواند به مقربان کمک کند و باید از آنها استفاده کرد آیات سوره حشراست

هُوَالله الذی لا اِله اِلّا هُوَ عالِمُ الغَیبِ و الشّهادَه هُو الرّحمن الرّحیم . هُوَ الله الذی لااِله الّا هُو ، المَلِکُ القُدوُس السّلامُه الموُمِنُ المُهیْمِنُ الْعَزیزُ الجَبّارُ المتکبرُ سُبحانَ الله عمّا یُشرِکون هواللهُ الخالِقُ الباریُ المُصَوِّرُ لَهُ الاَسْماءُ الحُسنی یُسَبَحُ لَهُ ما فی السموات والارض و هُو العَزیز الحکیم . حشر 22-23-24

این آیات دست پیوندگان راه معرفت الله را گرفته منزل به منزل پیش می برد . از ذات پاک او شروع می کند و بعد به عالم خلقت می آورد و باز در این سیر الی الله از مخلوق نیز به سوی خالق می برد قلب را مظهر اسماء صفات الهی و مرکز انواع ربانی می کند .

و در لابلای این معارف و انوار اورا می سازد و تربیت می کند شکوفه های تقوا را بر شاخسار وجودش ظاهر ساخته و لایق قرب جوارش می کند تا با تمام ذرات جهان هم صدا شود و تسبیح گویان نغمه سبوح و قدوس سر دهد .

جمع آوری شده توسط شهید مصطفی مرتضایی



روحش شاد و یادش گرامی باد