عکاسی = رنگ  و خطوط زیبا
عکاسی = رنگ  و خطوط زیبا

عکاسی = رنگ و خطوط زیبا

تحریک افراطیون بودائی علیه مسلمانان در سریلانکا توسط شبکه های فیسبوک و واتساپ


فیسبوک

                   تحریکات فیسبوک علیه مسلمانان

افراطیون بودائی سیلانی در سریلانکا  در ماه گذشته به اقلیت مسلمانان این کشور حمله کرده، مساجد را سوزاندند و حداقل یک نفر را کشتند.

برخی از مقامات سیلانی معتقدند که این شورش ها نتیجه داستان های دروغین منتشر شده در فیسبوک و واتساپ بوده است.

این مقامات معتقدند با وجود هشدارهای دولت و سازمان های غیردولتی فعال در زمینه حقوق بشر در سریلانکا، شرکت فیسبوک نسبت به مسدودسازی اکانت های افراط گرایان و پست های تحریک آمیز آنان نکرده است.

  مهم ترین پست تحریک آمیز علیه مسلمانان در فیسبوک، درباره تلاش مسلمان برای عقیم سازی مردان بودائی سینهالی بود. در این پست به دروغ مطرح شده با این مضمون: پلیس از یک داروساز مسلمان در شهر آمپارا ۲۳۰۰۰ قرص عقیم سازی کشف کرده و داروساز اعتراف کرده که این قرص ها جهت عقیم کردن مردان بودائی سینهالی ساخته شده است.

مقامات سیلانی به شدت نگران افزایش نقش فیسبوک در امور داخلی این کشور هستند.

فیسبوک هیچ دفتری در سریلانکا ندارد و تلاش های مقامات و سازمان های غیردولتی سیلانی برای قانع کردن مسئولان این شبکه اجتماعی در مورد حذف پست هایی که منجر به شورش و چالش های قومیتی در این کشور می شود، تاکنون بی نتیجه بوده است.

همچنین مقامات سیلانی نسبت به ارتباط گیری مستقیم شرکت فیسبوک با مقامات محلی این کشور، استخدام نیروی سینهالی زبان و پرونده سازی جعلی علیه پلیس این کشور (در شبکه اجتماعی فیسبوک) هشدار داده است.

بارها شده که مجراهای خبری این شبکه به‌طور متمادی از نفرت‌پراکنی گروهی اشباع می‌شود. برای بسیاری از کاربران، رسانه‌های محلی جای خود را به فیس‌بوک داده‌اند و این در حالیست که کاری از دولت‌ها برای کنترل این شبکه اجتماعی برنمی‌آید. بعضی از کاربران که تحت‌تأثیر اطلاعات غلط و نفرت‌پراکنی موجود در فیس‌بوک قرار می‌گیرند، مصمم می‌شوند که در دنیای واقعی دست به حملاتی بزنند.

با افزایش خشونت‌ها در سریلانکا، طی مصاحبه‌هایی که با مسوولان، قربانیان و کاربران معمولی که در دام خشم آنلاین افتاده‌اند مشخص شد که درگاه خبری فیس‌بوک، از شایعات گرفته تا جنایات، نقشی کلیدی در این ماجرا ایفا می‌کند.

در یک بررسی میدانی به یکی از منازل بودائیان مراجعه و مشخص شد؛ متاسفانه مطالب و شایعات زیادی علیه مسلمانان در فیس‌بوک دست به دست می‌شود که برای ماه‌ها، شورش‌ و درگیری‌ قومی کفایت می کند.

یک مقام سیلانی در این باره به تایمز گفته است: «میکروب ها از آن ما هستند، اما فیسبوک باد است.»

 

ملاحظه: همانطوری که رهبر معظم انقلاب در مورد صیانت از فضای مجازی فرموده اند: “در فضای مجازی مراقب شلیک توپخانه دشمن باشید“، سرویس های جاسوسی بیگانه با استفاده از شبکه های اجتماعی (که به هیچ وجه مسئولیتی در برابر دولت ها ندارند)، اقدام به اختلاف افکنی بین قومیت ها و تحریک علیه مسلمانان نموده و از این طریق مشکلات زیادی را برای جهان اسلام بوجود می آورند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.